Fattigdomsbevis i Sveriges rikaste landsting

Till de politiska partierna i Stockholms Läns Landsting samt till Media

Stockholms Läns Landsting är en av Sveriges viktigaste och mest resursstarka offentliga aktörer. Vår region anser sig ha råd att bygga NKS, ett av världens modernaste och dyraste sjukhus. Vår region tycker sig ha råd med stora trafikprojekt som mångmiljardbygget av förbifart Stockholm. Men landstinget klarar inte att leva upp till mer basala krav. Som att säkerställa mänskliga rättigheter för alla medborgare.

Inom landstinget saknas fortfarande ett systematiskt arbete för att FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar ska tillämpas fullt ut. Det delaktighetsprogram som SLL antagit har inte fått önskad effekt. Idag erbjuds inte hälsovård på lika villkor och de gemensamt betalda transporterna i länet fungerar inte för alla medborgare. Det är ett fattigdomsbevis mitt i rikedomen.

Samtliga politiska partier i landstinget lovade inför valet att ta initiativ för att mer aktivt implementera FN-konventionen. Nu vill vi se konkreta
bevis.
Vi begär att partierna snarast lägger förslag som leder till:
Att landstinget fullt ut antar FN-konventionen som styrande för alla landstingsfinansierade verksamheter
Att ansvariga för genomförandet utses både på central nivå och på varje förvaltning/bolag
Att tydliga mål och förbättringsåtgärder tas fram och följs upp inom alla landstingsfinansierade verksamheter.
Att resultaten varje år redovisas för landstingsfullmäktige och allmänheten.

Vi ser fram emot att partierna snarast tar de initiativ som utlovades inför valet.

Uttalandet antaget vid Synskadades Riksförbund, SRF, Stockholms och Gotlands läns årsmöte i Stockholm den 25 april 2015.