Sluta kalla alla efter samma mall

Kallelser och annan viktig information från vården förmedlas idag ofta i tryckt form och skickas ut i traditionella brev. Det innebär att personer med synnedsättningar har svårt att självständigt ta del av informationen.

Effekten av detta är att vissa av oss måste be någon annan läsa upp innehåll, som kan vara både känsligt och privat. Man riskerar också att missa kallelser eller annan viktig information pga. att man inte kan läsa det tryckta brevet. Långt ifrån alla har möjligheter att få läshjälp när den behövs.

I Patientlagen, som trädde i kraft i fjol, finns tydliga krav på att information från vården måste anpassas efter den enskilda patienten. Vårdgivaren har också ansvar för att informationen verkligen når fram till mottagaren.

Synskadades Riksförbund i Stockholms och Gotlands län vill därför att landstinget ger medborgarna möjlighet att själva välja medieform för sina kontakter med vården. Som första steg begär vi:

- Att kallelser och annan kommunikation ska kunna fås i önskat format; bland annat via mejl, sms, i storstil eller i punktskrift.
- Att landstinget skapar en struktur för utskick av kallelser och kommunikation i önskad form, som gäller för samtliga landstingsfinansierade vårdgivare.

Fotnot:
Med storstil avses tryckt text med fontstorlek 14p eller större.

Uttalandet antagit vid Synskadades Riksförbund, SRF Stockholms och Gotlands läns årsmöte i Stockholm den 23 april 2016.