vallgrav skiljer Rosenbad från landstingshuset

Uttalande 2012-10-27

Till
Landstingsstyrelsen, Stockholms Läns Landsting (SLL)

Alla som vill ska kunna jobba efter sin förmåga. Så låter budskapet från regeringen i rikspolitiken. Men de stolta parollerna om att bekämpa utanförskapet når inte långt. Det går en mental vallgrav mellan Rosenbad och alliansvännerna i Landstingshuset på Hantverkargatan i Stockholm.

När en enad funktionshinderrörelse nyligen föreslog ett trainee-program för personer med funktionsnedsättningar, blev det kalla handen från landstingets högsta ledning. Tanken var att ge ett antal personer erfarenhet och kunskap inom landstingets olika verksamheter. Dels för att skapa nya kontaktytor och dels för att ge deltagarna kompetens som behövs för en framtida anställning. Men landstingsledningen säger alltså nej.

Det är upprörande att landstinget motarbetar förslag som skulle underlätta för bland andra synskadade att få anställning. Och det är skrämmande att SLL, en av Sveriges största arbetsgivare, saknar en aktiv politik för att minska utanförskapet.

Vi begär nu att landstingsstyrelsen agerar och vi vill ha klara besked:
Vilka konkreta förslag har ni för att ge fler personer med funktionsnedsättningar arbete inom Stockholms Läns Landsting?

Representantskapet för Synskadades Riksförbund, SRF Stockholms och Gotlands län, samlat till höstmöte i Stockholm den 27 oktober 2012.