Misstron växer mot nya färdtjänstavtalet

Tre dagar i följd fick Lillemor Högselius stå och vänta på sin färdtjänstbil. Färdtjänsten kunde inte säga när. eller ens om, bilen skulle komma. Vid tredje tillfället fick hon hjälp att beställa en ordinarie taxi.
– Jag är rädd för att detta kan bero på det nya färdtjänstavtalet med sämre betalning till chaufförerna, säger hon.

Lillemor Högselius är ordförande i Synskadades Riksförbund, SRF Stockholms stad. Hon har en kraftig synnedsättning och behöver färdtjänsten för att kunna förflytta sig säkert. Hon är inte den enda som har haft problem att få färdtjänstbil de senaste dagarna.

– Jag har blivit kontaktad av flera personer som haft problem, säger Hamaddah Mansour, ombudsman på SRF Stockholms och Gotlands län.

Han anser att det finns risker för försämringar efter landstingets senaste upphandling och det nya avtal som trädde i kraft den 1 februari. Upphandlingen har resulterat i att Fågelviksgruppen, med Taxi Kurir och Taxi 020, har blivit helt dominerande inom färdtjänsten. Bolagen vann upphandlingen genom att sänka priserna med upp till 16 procent.

– Detta ökar risken för att chaufförerna inte vill köra färdtjänst. Särskilt i högtrafik, då de väljer bättre betalda körningar, säger Hamaddah Mansour.

Förlorare är de som inte har något val, personer med funktionsnedsättningar som behöver färdtjänsten.

För frågor kontakta:
Hamaddah Mansour, ombudsman