En rehabilitering i världsklass!

Alliansen i Stockholms landsting vill upphandla Stockholms Syncentral och genomföra en privatisering. Men hittills har inget politiskt parti redovisat vad de vill med syncentralen inför upphandlingen. Vi begär nu att partierna talar om hur de vill att rehabiliteringen för synskadade i länet ska utvecklas och anpassas efter den enskildes behov.

Sankt Eriks ögonsjukhus har som vision att vara ett av de ledande ögonsjukhusen i världen. Ambitionerna bör vara lika högt ställda för den rehabilitering som ges efter ögonsjukvården. SRF Stockholms och Gotlands län presenterar därför ett fempunktsprogram för att utveckla syncentralen och successivt skapa en rehabilitering av högsta internationella klass:

1. Utveckla metoder för att stimulera brukarens egna drivkrafter
2. Samverka och bygg nätverk som hjälper brukaren framåt
3. Utöka träning i färdigheter som ger mer självständighet och självförtroende
4. Storsatsa på kunskaper i att hantera digital teknik
5. Utveckla arbetssätt som bygger på systematik och vetenskap

Vi frågar nu de politiska partierna i Stockholms läns landsting:
Är ni beredda att anta ett ambitiöst utvecklingsprogram för Stockholms syncentral av den typ som SRF föreslår?

Uttalandet antaget vid Synskadades Riksförbund, SRF, Stockholms och Gotlands läns höstmöte i Solna den 24 oktober 2015.