Gyllene tillfälle att förbättra färdtjänsten

Det nya avtal för färdtjänst med taxi, som trädde i kraft i februari, innebär besparingar på många miljoner för Stockholms läns landsting. Då finns det möjlighet att förbättra för resenärerna… skulle man kunna tro. Men verkligheten är att vi inte har sett några förslag till förbättringar från de politiskt ansvariga.

Vi är förvånade och besvikna. Alliansen i landstinget sa nämligen inför valet 2014 att de ville öka resmöjligheterna för färdtjänstens resenärer. Men Ännu, två år senare, har ingenting hänt. Effekten är att synskadade i länet fortfarande missgynnas och inte kan delta i samhället som andra

Just nu pågår en utredning om framtidens färdtjänst i Stockholms län. Det är ett gyllene tillfälle att skapa mer rättvisa resmöjligheter för länets färdtjänstresenärer. Ett särskilt ansvar vilar på Kristdemokraterna, som leder arbetet med färdtjänstfrågor inom alliansen.

Synskadades Riksförbund uppmanar kristdemokraternas landstingsgrupp och samtliga ledamöter i landstingets trafiknämnd:

- att lägga förslag som innebär att färdtjänsten bidrar till jämlika resmöjligheter bland länets invånare.
- att även vi som är färdtjänstresenärer med synnedsättning får det antal resor vi önskar för att vara fullt delaktiga i samhället.

Uttalandet antaget vid Synskadades Riksförbund, SRF Stockholms och Gotlands läns årsmöte i Stockholm den 23 april 2016.