Ledsagning i vården - för allas rätt att komma rätt

För oss med synnedsättning är det svårt, för att inte säga omöjligt, att utan ledsagare själv besöka lasarettet eller vårdcentralerna. Att komma till en ny plats och inte kunna orientera sig med hjälp av synen är väldigt problematiskt. Ljudnivån kan vara hög och det är många människor i omlopp. Stressen och osäkerheten kring om man kommer hitta rätt på lasarettet eller på andra vårdenheter gör att flera av oss med synnedsättning till och från helt väljer bort vissa vårdbesök.

På Visby lasarett finns värdar från Röda Korset som erbjuder ledsagning måndag-torsdag mellan kl. 08.00-16.00. Men vi kan naturligtvis behöva besöka lasarettet även utanför dessa tider. För att säkerställa allas rätt att komma rätt måste det finnas möjlighet till ledsagning även före och efter Röda Korset-värdarnas ordinarie pass. Och ledsagning måste även erbjudas när vi ska besöka en inlagd anhörig samt på vårdcentralerna.

Att hänvisa till insatsen ledsagarservice eller lasarettets/vårdenheternas skyltning är inte hållbart. Det är långt ifrån alla av oss som är beviljade ledsagarservice. Och skyltningen kan underlätta för synsvaga, inte för gravt synskadade.

Synskadades Riksförbund Stockholm Gotland vill att det inrättas en tjänst dit man kan ringa och boka ledsagning för vårdbesök eller när man hälsar på en inlagd anhörig. Det gäller både för de tider Röda korset inte finns på plats på lasarettet och för regionens övriga vårdenheter. Ledsagning för oss med synnedsättning bör vara lika självklar att erbjuda som tolk vid vårdbesök. Det är regionens ansvar att säkerställa allas rätt att kunna komma till vården.

Synskadades Riksförbund Stockholm Gotland vill:
Att region Gotland inför ett telefonnummer dit man kan ringa och beställa ledsagning för besök till lasarettet samt övriga vårdenheter.
Att ledsagning vid behov ska gälla för hela sjukvårdsbesöket, från start till avslut.
Att behov av ledsagning jämställs med möjligheten att boka tolk vid vårdbesök.

Uttalandet antaget vid Synskadades Riksförbund, SRF, Stockholm Gotlands årsmöte den 23 april 2022 i Stockholm.