Politiskt hyckleri ger orättvis färdtjänst

Vissa politiker talar gärna om valfrihet och lika möjligheter, i teorin. Men i praktiken fattar de helt andra beslut.

När Trafiknämnden i Stockholms läns landsting nu upphandlar färdtjänsten får vissa resenärer rätt att själva välja taxibolag. Andra, däribland synskadade, får det inte. Vissa resenärsgrupper ges fritt antal resor och rätt till extra service i samband med resan, andra får det inte. Även här tillhör resenärer med synnedsättning förlorarna.

Det står i strid med färdtjänstlagen att behandla färdtjänstresenärer utifrån grupp och inte som individer. Och det är djupt oetiskt att spela ut olika grupper emot varandra. Men det är precis vad som sker i fråga om färdtjänsten i Stockholm. Synskadades Riksförbund i Stockholms och Gotlands län måste kraftfullt protestera mot dessa uppenbara orättvisor.

Till samtliga partier i Trafiknämnden ställer vi frågan:
Ställer ni upp på att synskadade färdtjänstresenärer, liksom övriga medborgare i länet, ska kunna resa utifrån sina individuella behov?

Till den styrande alliansen i landstinget ställer vi frågan:
Hur kan valfrihet för vissa men inte för andra vara alliansens linje i färdtjänstupphandlingarna?

Uttalandet antaget vid Synskadades Riksförbund, SRF, Stockholms och Gotlands läns höstmöte i Solna den 24 oktober 2015.