Säkerställ en hörbar och pålitlig information i spårbunden kollektivtrafik

Vi synskadade reser, precis som övriga invånare i region Stockholm, ofta med allmän kollektivtrafik. För att vi ska kunna resa säkert och smidigt måste den tillgängliga informationen fungera. Exempelvis ska läsbara skyltar och utrop som hörs över hela plattformen finnas i den spårbundna kollektivtrafiken.
I tunnelbanan finns äldre skyltar och utrop som fungerar bra för synskadade. Under förra året sattes en ny typ av skyltar upp på många av den röda linjens stationer samt på vissa stationer tillhörande grön linje. Där har den hörbara informationen försämrats avsevärt. Beslut har, utan samverkan med funktionshindersorganisationerna, tagits om att en så kallad ljuddusch, som gör att ljudet går rakt nedåt och inte sprids, ska användas. Resultatet är att hörbarheten är usel och att informationen om kommande tåg kan kommuniceras långt före tågets ankomst eller när det redan lämnat perrongen.

Trafikförvaltningen har, efter att vi uppmärksammat de på problematiken, försökt åtgärda problemen i efterhand. Men resultatet är dåligt. De nya skyltarna har bidragit till stor otrygghet för oss och resulterat i en försämrad enhetlighet. För att vi synskadade även fortsättningsvis ska kunna resa tryggt och säkert måste utropen på samtliga stationer spegla det som står på skyltarna och ljud och bild vara synkroniserat med tågets faktiska ankomst.

Synskadades riksförbund Stockholm Gotland kräver:

• Att Trafikförvaltningen alltid samverkar med funktionshinderorganisationerna inför nya upphandlingar av skyltar i kollektivtrafiken.
  • Att nya skyltar i spårbunden trafik ska leverera hörbar information som når ut över hela plattformen.
  • Att nya skyltar i spårbunden trafik ska ha god läsbarhet med tydliga kontraster.
  • Att trafikförvaltningen prioriterar arbetet med att förbättra hörbarheten i de nya, installerade skyltarna samt säkerställer att utropen kommer i rätt tid.

Uttalandet antaget vid Synskadades Riksförbund Stockholm Gotlands årsmöte 27 april 2024 i Stockholm.